Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Sara Hoy
Yoga World
Alla kategorierForskning & Vetenskap

Kortisol – dödshormon och livsbejakare på samma gång

Att testa nivåer av hormonet kortisol är ett av de vanligaste testen inom den forskning som utförs på yoga. Det är en signalsubstans som både kan ha livsavgörande effekt samt vara långsiktigt nedbrytande. Här berättar jag hur det går till, varför det är viktigt och vad just yogan kan göra för dina kortisolnivåer.

Kortisol är en hormon (signalsubstans) som produceras av binjurebarken. Det hör till gruppen glukokortikoider, och har en livsavgörande effekt på metabolismen av protein, kolhydrater och fett i din kropp. Kortisol kan nämligen se till att öka tillgången av glykos, som används som energi i kroppen. Det kan även bryta ned proteinreserver som görs till glykogen i levern. På så sätt kan kortisol förlänga överlevnaden under exempelvis svält.

Inte nog med det har kortisol sin egen dygnsrytm, där de största mängderna ska utsöndras på morgonen precis omkring då du vaknar. Det har en anti-inflammatorisk effekt och alltså hämmar immuna reaktioner. Det bland annat därför kortison används som läkemedel som mot inflammation, det är ett inaktivt steroidhormon som bildas från kortisol.

Kortisol är på så sätt en livsbejakare.

Om det nu är så bra, hur blir det ett ‘dödshormon’? Kortisol frigörs i kroppen när vi vaknar, men även om vi är under annan långvarig stress. Kortsiktigt är det ett bra och effektivt hormon om det får göra sitt jobb. Men om vi hela tiden får kortisol insöndrat i blodet på grund av någon typ av stress kan det på längre sikt rubba balanser av kortisolets dyngsrytm och därmed få extremt oönskade effekter. Den rubbade balansen av frisättningen av kortisol ger nedsatt insulinkänslighet, hämmat immunsystem samt störd reglering av socker och fetter i blodet. Det kan leda till mental och kroppslig trötthet och utmattning, problem med sömn och minne, svängningar i humöret och andra livsstilssjukdomar.

Det kan alltså ha förödande och nedbrytande effekter på din kropp. Därför blir kortisol ett självklart test som görs inom forskning på yoga, eftersom forskare vill utvärdera yogas effekt mot stress.

Testet då? Det kan göras både genom att en försöksperson ger blod eller saliv. Det vanligaste är genom saliv eftersom det inte kräver något typ av ingrepp. Salivtesten är lätta att utföra och görs minst två gånger per tillfälle eftersom kortisolnivåerna i kroppen förändras över dygnet. Ett test tas på morgonen och ett på kvällen. I vissa studier tas det flera gånger per dag samt över flera dagar för säkrare mätningar. För ett test används ett provrör precis som de jag håller i på bilden. Där i ligger en liten bomullsrulle, den stoppas i munnen (en ren mun som inte ätit på ett slag) och rörs runt där under 1-2 minuter. Sen stoppas den tillbaks och går till analys på labbet, om labbet inte är nära för tillfället stoppas den i kylen tills dess.

Yoga är ett effektivt verktyg för att hantera stress och att stimulera kroppens lugnande system genom rörelse, avslappning- och fokusträning. Det visar mycket av den forskning som görs på yoga i olika varianter. Det kan därför hjälpa till att balansera dina nivåer av kortisol, så hormonet utsöndras i rimliga mänger när det ska under dygnet. Spännande tycker jag!

 

Källor:

Fisher RN, McLellan CP & Sinclair WH. (2015). The Validity and Reliability for a Salivary Cortisol Point of Care Test. J Athl Enhancement 2015, 4:4

Lännergren J, Westerblad H, Ulfendahl M, Lundeberg T,. (2012). Fysiologi. 6e upplaga. Lund: Studentlitteratur

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar