Sara Hoy
Yoga World
Annons
Annons
Alla kategorier

Hantera stressen – 5 bästa tipsen för en hållbar intensiv jobbperiod

Du har säkert, precis som jag, mer intensiva jobbperioder då och då. Just för tillfället har jag 12 timmars dagar med jobb och det är just vid dessa tillfällen hälsa blir viktigare än någonsin. Att bara köra på med alla timmar utan några stöttepelare slutar ofta i kaos. Jag brukar bli sjuk, utmattad och tappa motivation. 

Jag gillar att ha intensiva perioder, men jag har märkt över åren att jag måste ha en avgränsad period samt upprätthålla vissa rutiner för att göra det hållbart. Här bjuder jag på det bästa jag brukar ta till från min verktygslåda.

Ha ett slutdatum

Ett måste. Det bara måste finnas ett sådant för att veta att man kan ta sig igenom alla timmar av jobb och timmar iväg från familj, vänner och roliga grejer. Detta trots att jag har ett jobb som jag verkligen älskar.

Sov minst 6-8 timmar

Ju hårdare du jobbar (och/eller tränar) desto mer vila behöver du, allt enligt fysiologins belastning- och återhämtningsprincipen. Det får man inte tumma på. För mig är det ibland svårt att få till med småbarn, man får bara göra så gott man kan helt enkelt.

Lägg in korta sessioner med yoga innan sömn

Ibland har jag svårt att sova under stressiga perioder. Det är som att hur mycket jag än vill går det inte att slappna av och komma till ro. Attgöralistor dyker upp i huvudet och sömnen uteblir. Ett fenomenalt knep är att göra några lugna yogapositioner, andas en stund och få kroppen att slappna av innan sängen.

Ät med familj och vänner 

Äta måste du göra oavsett. Jag skippar aldrig måltider, och brukar alltid unna mig härligt god mat när jag jobbar hårt. Dessutom är det ett alldeles ypperligt tillfälle att träffa vänner eller din partner så ni får tid tillsammans trots mycket jobb.

Träna gärna tillsammans med någon 

Jag och min syster på morgonträning (märk-> efter träning)

De som känner mig väl vet att om jag inte får röra på mig fysiskt så förvandlas jag till en liten surkart. Den mindre gulliga egenskapen tenderar att bli värre under högt belastade perioder med mycket jobb. Så för min egen och andras skull är det bara se till att få det gjort. Ofta med lägre intensitet och inte lika långa träningssessioner som annars. Jag och min syster brukar morgonträna trots att båda av oss är långt ifrån morgonpigga. Morgonpigghet är förövrigt något jag ska önska mig i julklapp i år. Hursomhelt, morgonträning får oss att ta oss till gymmet för man vet att den andre blir genuint skitsur om man inte dyker upp.

Du vet vad som funkar bäst för dig i ditt liv, kanske kan ett eller fler av de rutiner jag nämnt ovan stödja dig under dina intensiva perioder.

10 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Alla kategorierForskning & Vetenskap

Varför biomekanik är viktig i yoga – och när den appliceras galet

Biomekanik är ett populärt ord att använda inom yogasammanhang, inte minst i marknadsföringssyfte. Men vad är det i biomekaniken som är applicerbart på yoga, och när används det galet?

I veckorna som gått, och även under de kommande, har jag undervisat en hel del kring biomekanikens roll i yogan för yogalärare och utövare. Både på Nordiska Yogainstitutet och på Yoga Prehab. Min uppfattning är att det råder en viss förvirring kring vad biomekanik är och vad den kan göra för oss i yogan. Viktiga grejer att reda ut tycker jag.

Om du någon gång varit nyfiken på att veta mer om biomekanik har du säkert snabbt blivit varse att det handlar en hel del om matematiska formler och uträkningar. En chock jag själv fick erfara när jag blev mer intresserad av ämnet och anmälde mig till en av de där första kurserna på universitetet. Inte trodde jag att jag skulle få återuppleva fysikens lagar och kluriga ekvationer. Så med detta till bakgrund, hur kommer det sig att många yogaformer idag säger att de involverar biomekanik? Jo, troligtvis är det för att biomekanik innefattar analys av rörelse. Och visst kan vi applicera det utan att behöva räkna matte.

Varför biomekanik hör hemma i yoga 

Yoga involverar mänsklig rörelse. Oavsett om du argumenterar för att yoga handlar om asana eller inte, omfattar de flesta formerna och stilarna av yoga idag någon form av rörelse och en mänsklig kropp. Just därför kan vi applicera biomekanik i yoga. Men jag skulle också vilja påstå att det ibland appliceras lite väl galet, som exempelvis kategorisering av generellt “bra” och “dåliga” rörelser som jag nämner nedan.

Biomekanik kan ge oss principer att jobba utifrån kring just rörelse. Den kan få oss bli bättre på att analysera rörelse, både hos oss själva och hos andra, och att uppskatta hur mycket kroppen i relation till en uppgift kan belastas. På så sätt kan vi skräddarsy yogans asana till den som utför det. Det är något jag både brinner för själv och det jag i huvudsak numer utbildar i. Det finns allt för mycket one-size-fits-all yoga därute om du frågar mig.

Definitioner och historia

Ett av mina projektarbeten i kinematisk och kinetisk rörelseanalys med 3D-kamerasystem.

Biomekanik studerar och analyserar mekaniska frågeställningar i biologiska system, som exempelvis människan. Det är egentligen inget nytt, även Aristoteles (384-322 f.vt.) var intresserad av det här kunskapsområdet. Under slutet av 1600- och början av 1700-talet levde Isaac Newton som kanske är mest förknippad med de fysiska lagar som än i dag används och utgör grunden för biomekaniska beräkningar. Även enheten för kraft är uppkallad efter honom, sk Newton. Idag är vetenskapsområdet störst inom medicinska- och idrottsvetenskaper där rörelse analyseras utifrån olika frågeställningar.

Det finns allt för mycket one-size-fits-all yoga därute om du frågar mig.

När biomekanik inte är applicerbart i yoga

Eftersom biomekanik involverar teknologiska lösningar för att kunna göra de flesta analyserna kan det bli klurigt när det kommer till yoga. Vanliga mätmetoder inom biomekanik är EMG, kraftplattor och 2D & 3D videoanalys. Så klivet mellan labbet och yogamattan kan ibland vara väldigt stor. Dessutom är forskningen på specifikt yoga väldigt begränsad. Den forskning som görs är ofta kopplad till medicin och idrott. Vetenskapen blir dock mer och mer tvärvetenskaplig och interdisciplinär och står sällan självständig från exempelvis fysiologi och anatomi. Det finns även en större öppenhet för att se begränsningar med många av de förenklade modeller som använts. Modeller som även tagit sig in i vårt yogalandskap och skapat “förmaningar” om vad som är bra och dåligt i rörelse. Det är något viktigt jag verkligen vill uppmärksamma här; att ingen rörelse egentligen kan kategoriseras som bra eller som dålig i sig självt, det är alltid i relation till individen som utför den. Det är tyvärr ett vanligt sätt som biomekaniken appliceras på i yogan. Och jag lovar, det finns flera bra och användbara sätt som det kan appliceras på.

Biomekaniken kan få oss bli bättre på att analysera rörelse, både hos oss själv och hos andra, och att uppskatta hur mycket kroppen i relation till en uppgift kan belastas. På så sätt kan vi skräddarsy yogans asana till den som utför det. 

Är du nyfiken på rörelseanalys och ett individuellt perspektiv på yoga, kika in fördjupningskursen jag håller nu i december >>

3 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Alla kategorierYoga & Praktik

Så blir du bättre på yogapositionen Malasana

Mycket av den yogapraktik som erbjuds på yogastudios och gymkedjor landet runt tenderar att vara generella i sitt innehåll. Men om du vill bli bra på något specifikt, då måste också din yogapraktik bli mer specifik. Här får du tips och trix på hur du kan bli bättre på positionen Malasana, även kallad djup squat.

En enkel tumregel jag ofta tar upp för de som jag håller utbildningar för, både blivande och yrkesverksamma yogalärare såväl som entusiaster, är att titta på en position och lära sig att bryta ned den i komponenter. Positionen Malasana är till viss del komplex, dels för att vi sällan i våran vardag sitter på huk eller rör oss i liknande former. Men också för att den involverar relativt stora ytterlägen i leder som fotleder, knäleder, höftleder och att därifrån kunna sträcka upp längs ryggraden. Oavsett om du tycker den här positionen är lätt eller totalt omöjlig kommer du kunna dra fördel av de övningar som du hittar nedanför, framförallt för att bli starkare i dina höfter. Tanken är att du i alla övningar jobbar när din maxkapacitet i styrka. Enkelt uttryckt, du måste ta i.

Ta en del i taget

Jag vet inte hur du fungerar men ofta när jag sätter upp träningsmål så blir det lätt för mycket på en gång. Det gör också att saker och ting inte blir av. Det bästa tipset jag ger både mig själv och andra som jag undervisar är att ta en del i taget. Välj EN sak att fokusera på. De videos som du hittar här nedanför fokuserar mestadels på att förbättra din förmåga att böja i höfterna, det som kallas höftflexion.

Träna ofta och lite

Både rörlighet och styrka är något som kräver arbete i tillräckligt stor dos. Därför hade jag tränat på den komponent i en position du valt ut flera gånger i veckan. Det fiffiga är att du inte behöver ägna ett helt träningspass åt det. Framgången ligger snarare i att ta några minuter varje dag, vecka efter vecka.

 

23 november, 2018 | 2 KOMMENTARER!
Alla kategorierForskning & Vetenskap

Yoga på recept? En spännande diskussion om framtiden

Vi känner alla till FaR – Fysisk aktivitet på Recept – där träning och olika aktiviteter numer kan skrivas ut på recept av legitimerad vårdpersonal. Där ingår bland annat yoga, såväl som tuffare träningspass och skogspromenader. Frågan är om yoga kan vara till nytta i vården? Skulle det i så fall finnas plats för ett liknande Yoga på Recept.

I fredags fick jag förmånen att medverka i en paneldiskussion på Allt För Hälsan-mässan. Det var Kroppsterapeuterna som anordnade i en heldag om yogans roll i samhället tillsammans med ett gäng entusiaster inom vården och drivna entreprenörer. För dig som inte var där tänkte jag att jag sammanfattar lite av de tankarna jag själv delade med mig av i fredags här. Den del jag var med i där temat var just ‘Yoga på Recept’ och medverkande på scen var: 

Pär Krutzén, Mediyoga
Sara Hoy, Yoga Prehab (alltså jag)
Per Söder, Yogamottagningen, migränyoga
Emma Swärdh, fysioterapeut, med dr, adjunkt, KI
Alejandro Carballo, specialist i bl a företaghälsovård

Maria Torshall var moderator.

FaR vs Yoga på Recept?

Yoga står med i FaR, dock med detaljbeskrivningen att oavsett aktivitet är det viktigt att pulsen höjs. Därför kan endast, om vi ska vara petiga, fysiskt krävande yogaformer som höjer pulsen ingå där. Det har även en individuell nivå eftersom hur mycket pulshöjning någon får av en aktivitet är relativ till individens förutsättningar och fysiska form. Alltså ställs vissa delar i yogan utanför FaR, de som inte höjer pulsen. Därför kan det finnas utrymme för att diskutera om inte Yoga på Recept borde stå för sig själv, men då måste också ‘yoga’ definieras tydligt.

En ytterligare central del i FaR är att allt arbete utgår från individen. Så hur mycket kunskap om yoga behöver den som skriver receptet ha för att kunna individanpassa yoga?

FaR använder den sammanställda vetenskapliga kunskapen bakom fysisk aktivitet för allmän hälsa och olika diagnoser i något som kallas FYSS (Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling). Att göra en sådan vetenskaplig sammanställning för yoga skulle troligtvis inte leda till samma kvalité eller volym för att underbygga vetenskapliga ställningstaganden. Det är ett av de första argumentet för att Yoga på recept ligger längre fram i framtiden än vi kanske tror.  

Definiera yoga

En viktig detalj i arbetet kommer att vara hur vi definierar yoga. För en sak som är säker är att både begreppet och dess innehåll kommer att behöva studeras och dissikeras under lupp. Yoga innehållande fysiska rörelser, både mjuka och mer krävande, samt träning av andning och koncentration är vanligt. Men vi måste bli mycket tydligare än så i våra beskrivningar om yoga ska granskas utifrån ett vetenskapligt sätt och för en roll inom både behandling och till viss del friskvård.

Framtiden

Om yoga på längre sikt ska kunna ges på recept behövs mer och bättre forskning. Både att forskningen för yoga får medel att forska samt att forskarna designar bra studier och interventioner som håller hög kvalité.

Mitt ställningstagande kring Yoga på recept är att yoga är en bra framtidsvision som kommer kräva att vi jobbar tillsammans och organiserat, men den behöver mer vetenskapligt stöd för att veta vilka grupper som kan gynnas av yoga samt diagnoser som yoga kan behandla. 

Jag ser på allt detta med en kritisk nyfikenhet där vi på ett systematiskt och transparent sätt kan jobba vidare kring yogans potential som hälsofrämjare och alternativ behandlingsmetod.

 

15 november, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Alla kategorierForskning & Vetenskap

När Fascia Research Congress byts ut mot vinterkräksjuka

Precis i detta ögonblick skulle jag ha suttit i Berlin på Fascia Research Congress. Som jag föreställer mig skulle jag ha njutit av att omge mig med människor som är lika nördiga som jag och har ett brinnande intresse för den mänskliga kroppen och den senaste forskningens upptäckter. Istället sitter jag hemma i soffan med vinterkräksjukan. 

Jag skulle ha sprungit mellan den ena mer inspirerande föreläsningen efter den andra. Även om jag varit på några konferenser och vet att de flesta föreläsningarna är mest okej, och att det brukar finnas nått guldkorn. Mina storslagna tankar kring att kunna delge de senaste tankarna kring vad forskningen kring framförallt bindväv blev till ändrade planer. Tur är att kroppen finns kvar och att forskning går väldigt långsamt, då behöver man inte lida av FOMO.

Vad är en bal på slottet? Ibland blir inte saker som man tänkt, hur trist det än är. Å andra sidan får jag ha tre extra bollibompakvällar med vår son. Det är också en form av kalas. Kanske inte lika inspirerande för Instagram, men vad spelar det egentligen för roll?

Så varm i hjärtat inför kommande bollibompakvällar med det bästa jag har peppar jag också inför helgen. För då blir det både riktigt barnkalas och yoga+forskning workshop med Jules Mitchell på YogaShakti i min hemstad Stockholm. Och nästa vecka är det Thanksgiving. Tur att man har ljusglimtar i novembermörkret och bland alla spyhärdar. Livet alltså.

14 november, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 3

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.