Sara Hoy
Yoga World
Annons
Annons
Alla kategorierFaktafredag

Faktafredag : Det visste du inte om hjärtat

Förlaget Bonnier Fakta som nyligen gett ut min bok gör en grej jag verkligen gillar; de kör konceptet ‘faktafredag’. Jag tycker det både är kul och matnyttigt, så därför tänkte jag att det borde göras även här med fokus på hälsa och yoga. Så nu kör jag första faktafredagen!

Hjärtat symboliserar mycket; kärlek, liv och hälsa är kanske något av det vanligaste vi förknippar med en bild av ett hjärta. Idag tänkte jag bjuda in dig till hjärtats fysiologi. Den är nämligen bland det häftigaste jag vet.

Hjärtats tidiga utveckling

Hjärtat börjar slå redan när ett embryo är 5-6 veckor gammalt. Hur fort hjärtat hos ett embryo slår ökar vecka för vecka för att sedan ligga på ungefär 110-160 slag per minut i slutet av en graviditet tills födsel. Det går att jämföra mot en vuxens normala hjärtfrekvens i vila på cirka 60-80 slag per minut. Att lära känna hur fort ditt hjärta slår är en viktigt indikator på din hälsa.

För ett bildligt exempel är här vår lilla dotters hjärta när hon var 18 veckor (idag 33 veckor) <3

19 april, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Alla kategorierYoga & Praktik

Påskyoga och vila! Testa yogaklasserna från nya boken på Yogobe.com

Nu i påsk ska jag förutom att skriva på min uppsats ha det ledigt tillsammans med min man (date time!). Att få till lite ledighet innan barn nummer två kommer känns som lyx. Vem älskar inte att få tid till att umgås, äta gott, träna och vila om vartannat?

Om du inte vet vad du ska träna eller vila med så kan du nu testa de yogaklasserna och några av det praktiska tipsen som finns i min nyutkomna bok. Här på yogobe.com hittar du en playlist med samtliga delar >> Använd koden SARAHOY när du skapar ett nytt konto och få dina första 30 dagar gratis.

GLAD PÅSK!

17 april, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Alla kategorierForskning & VetenskapYoga & Praktik

Yoga & Forskning – De fenomenala kognitiva effekterna du får direkt efter ett enda 20 min yogapass

När det kommer till vetenskap och forskning lyfts ofta de långsiktiga effekterna upp. Inget fel med det. Det är fenomenala effekter vi kan få av yogaträning i rörelse och vila på lång sikt. Det kan dock vara svårt att använda som motivation att faktiskt göra det där enskilda yogapasset istället för att strunta i det. Här får du veta hur ett enda yogapass påverkar dina kognitiva förmågor direkt.

I dagarna sitter jag på Karolinska Institutet i Stockholm och njuter av en kurs i prevention och hälsa. Det små förändringarna mot de positiva under lång tid är det som kommer att ge störst effekt för de flesta. Men några av oss på kursen satt igår och skämtade lite om hur otroligt abstrakt det låter med effekter som ‘minskad dödlighet’ och ‘lägre risk för hjärtinfakt’ osv, även om det är faktiska effekter som bör tas på största allvar. Faktum är att det är just nu vi lever och det är också känslan för ögonblicket som styr oss till stor del i vilka val vi gör. Min tanke är att vetskapen om vad vi kan uppnå relativt snabbt och med ganska enkla medel kan motivera oss i att ändå ta de där små kliven dag efter dag, vecka efter vecka. Jag vet att det är det som ofta motiverar mig att ställa mig på exempelvis yogamattan, ta en promenad eller gå till simhallen. Det är den där tillfredsställelsen som infinner sig antingen direkt under eller efter som gör att det känns så bra.

Vill du testa på hur jag brukar lägga upp min yogapraktik kolla in den nya playlisten på Yogobe från min aktuella bok ‘Yoga, Vetenskap och Fakta – därför fungerar det’ >> Bara använd koden SARAHOY när du skapar ett nytt konto och få dina första 30 dagar gratis.

Exekutiv funktion

Många studier som gjorts på konditionsträning visar positiva effekter både direkt och långsiktigt på kognition och då specifikt exekutiv funktion, ett av de idag mest studerade områden inom psykologin. Exekutiv funktion inkluderar bland annat förmågor som att planera, schemalägga, arbetsminne, koordinera uppgifter, kognitiv flexibilitet, abstrakt tänkande och så vidare. Några förmågor som specifikt brukar studeras i samband med träning är något kallat ‘inhibitory control’ och ‘working memory’. Det förstnämnda innebär förmågan att hantera och hålla fokus på en enda uppgift. Det sistnämnda innebär att förstå, tillfälligt lagra information och sen kunna utföra komplexa kognitiva uppgifter. Minst sagt två viktiga funktioner i både arbets- och vardagslivet. Så vad har då yoga för effekt?

Yoga i 20 minuter gav bäst effekt

Några forskare i USA testade vilken effekt 20 minuter konditionsträning samt 20 minuter yogaträning hade på just dessa två ovannämnda kognitiva funktioner. 30 kvinnliga studenter fick vid tre olika tillfällen genomgå flertalet test och vid ett tillfälle inte göra någon träning, vid ett tillfälle konditionsträna och ett annat yogaträna. Yogaträningen beskrevs enligt tabell 2 , där både stående (7 av 9), liggande (1 av 9) och sittande (1 av 9) positioner ingick. Forskarna beskrev vidare att det ingick både statiskt muskelarbete, avslappning och synkroniserad andning med positionerna under yogapasset.

I just den här studien fick yogaträningen bäst effekt på exekutiv funktion och just ‘inhibitory control’ och ‘working memory’. Så vet du med dig att du behöver kunna effektivt lösa mentala uppgifter och hålla fokus på en enda sak, varför inte praktisera 20 minuter yoga innan med inspiration från vad som gjordes just i studien.

Är du nyfiken på yoga och vetenskap? Nu finns äntligen min bok ute här på Bokus och på Adlibris.

 

Referenser

Gothe N., Pontifex M.B., Hillman C., & McAuley E. The Acute Effects of Yoga on Executive Function. Journal of Physical Activity and Health, 2013, 10, 488-495.

Alla kategorierForskning & VetenskapYoga & Praktik

Nu händer det! Releasefest och kommande bokturné

I nästa vecka får jag äntligen möjlighet att presentera ett av de största projekten jag jobbat på de senaste åren. På tisdag den 26e mars publiceras min bok ‘Yoga, vetenskap & fakta – därför fungerar det’ av Bonnier Fakta. Nu kan du komma på releasefest i Stockholm eller möta upp mig någonstans längs vägen på bokturnén som går från Malmö i söder till Skellefteå i norr. 

Boken går redan nu att förbeställa på Adlibris och Bokus. Den kommer också att finnas till försäljning på releasefesten (dock ej på turnén pga att min packning då skulle bli lite för tung).

Det finns några få platser kvar på releasefesten onsdagen den 27e mars i Stockholm. Vet du att du vill gå, boka dig nu genom att följa länken här >>

Under min resa runt i Sverige kommer jag hålla en kort föreläsning och yogaklass baserat boken mellan 5e – 11e april samt 11e maj 2019. Om du inte redan bokat dig, gört.

Fre 5e april – My Yoga Room, Malmö

Tis 9e april – Studio Flow, Göteborg

Ons 10e april – Yoga Shala, Sundsvall

Tors 11e april – Zoloz Yogastudio, Skellefteå

Fre 12e april – Love Yoga, Umeå

Tis 16e april –Frukostevent Pocket Shop, Götgatan i Stockholm

Lör 11e maj – Vaxholms Yogacenter, Stockholms skärgård

 

Det finns inte ord för hur exalterad jag är över den kommande tiden. Hoppas att vi ses den närmaste månaden någonstans i Sverige 🙂

Alla kategorierForskning & VetenskapYoga & Praktik

Var finns källkritiken inom yoga? Yoga istället för styrketräning, för ökad bendensitet, mot infertilitet, myter och allt yoga påstås ‘bota’ och göra

I yogans värld myllrar det av myter och underliga påståenden. Idag tänkte jag ta tag i några av dem. Dels för att jag ser dessa florera hejvilt i medier och dels att det nyligen skrivits en artikel i en av de största internationella yogatidningarna med ytterst tveksamma påståenden. 

Jag är ofta en ganska glad prick. Men vid vissa tillfällen känner jag att jag vill grabba tag i en megafon och skrika ut i frustration och ibland för att gå och dra ett täcke över huvudet och inte komma ut på ett tag. Ibland de två i samma stund om vartannat. Idag tänkte jag iallafall dela med mig av denna frustration.

Nej, yoga är inte bättre än de flesta styrketräningsprogram för styrka

Detta kan jag tycka är bland det löjligaste jag hört på länge. Att yoga skulle vara ‘…Better Than Most Weight Lifting Programs’ för kroppslig styrka som artikeln i en av de största internationella yogatidningarna påstår i sin titel. Det går för det första emot träningsfysiologins grunder -> att en vävnad behöver tillräckligt stor belastning för att anpassas (och bli starkare). Nu kan styrka definieras på flera sätt, men den principer gäller för de flesta. Yoga kommer (generellt sett) aldrig komma upp i de nivåer av belastning som styrketräning kan med sina externa vikter och redskap. Yoga kan göra dig starkare, jag säger inte motsatt. Men då behöver du för det ena vara relativt svag från början (sorry but not sorry) och för det andra ha tillräcklig dos belastning för att du ska öka din styrka. Den dosen är oftast större än du tror.

Yoga måste inte funka för allt och alla. När vi försöker putta in den inom ramar där den inte räcker till tror jag att vi både gör oss själva och yogan en otjänst. Istället kan vi titta på den med lite mer nyktra ögon och se vad den mest sannolika kan göra för oss människor, både i grupp och som individer.

Nej, yoga ökar mest troligt inte din benvävnad (dvs stärker dina ben)

Även påståenden kring att yoga skulle öka benvävnaden relaterar till argumentationen ovan. Detta nämns nämligen också som en fördel med yoga i artikeln nämnd ovan samt i tidigare artiklar från samma plattform, som där refererat till kanske en av de mest tveksamma forskningsstudier som gjorts på yoga och bendensitet. Även om träning i relation till osteoporos, osteopeni och problematik med försvagad benvävnad fortfarande utreds för att kunna ange dos osv så kommer yoga mest troligen aldrig vara i närheten av tillräcklig belastning benvävnad kräver för att öka i täthet och då också styrka.

Nej, yoga kan inte sägas ‘bota’ infertilitet eller öka din fertilitet

Jag ser dessa påståenden ofta och känner mig så otroligt kluven varje gång. Dels för att jag sitter och är höggravid själv (‘så lätt för mig att säga’). Dels för att det är en så otroligt känslig och personlig fråga. Infertilitet kan ha många olika orsaker och det är medicinsk personal som kan uttala sig om detta i relation till individen de har framför sig. För en yogalärare blir det enligt mig oetiskt att slänga ur mig sådana påståenden. Det vetenskapliga underlaget för att yoga skulle vara svaret är svagt, för att inte säga obefintligt än så länge. Min kollega Vevve Jäderlund har precis skrivit en bloggartikel i ämnet. Om du upplever att yoga hjälper dig att må bättre säger jag bara: kör på och yoga. Men som ett allmänt påstående att yoga skulle öka fertilitet eller bota infertilitet går inte att underbygga.

Vem källgranskar yogan?

För några veckor sedan blommade en debatt upp kring faktagranskning av populärvetenskapliga böcker. Några av författarna, Jessica Norrbom och Maria Ahlsén, till debattartikeln går även igenom den här i sin podd. Där kan du för övrigt lyssna på massor av andra intressanta ämnen som PH-värden och anti-inflammatorisk kost osv. Det är alltså den genre där jag själv om två veckor kommer med en bok. Jag blev tokglad och samtidigt fick jag lite ångest (om jag ska vara ärlig). För det är lätt att förälska sig än mer i det som redan ligger en varmt om hjärtat. Speciellt när man sitter och skriver i en egen liten bubbla. Självklart ska en kommersiell bok aldrig läsas som att det vore en forsknings- eller faktarapport, för det är det inte. Samtidigt bör det finnas rimliga ramar för påståenden som får göras, och jag är positiv till den debatt som nu kommit upp. Jag hoppas att den fortsätter och att vi börjar ställa oss lite mer granskande till vad vi väljer i information. Och vilken information vi väljer att använda till vad.

En ytterligare trevlig podd med bästa Johanna Barvelid och Clara Fröberg (tillsammans Styrkebyrån) pratar om ämnet här.

Nu när denna frustration fått pysa ut i någon slags konstruktiv form kan jag inte annat än säga trevlig helg och ställ dig kritisk 🙂

 

15 mars, 2019 | 4 KOMMENTARER!
1 2 6

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.